Connect with us

بام نت

چرخش راهبردی ناسا؛ از مدار ماه به پایگاه روی سطح

علمی

چرخش راهبردی ناسا؛ از مدار ماه به پایگاه روی سطح

«ناسا» اعلام کرده برنامه ایجاد ایستگاه فضایی در مدار ماه موسوم به «دروازهٔ قمری» را متوقف کرده و به‌جای آن منابع و تجهیزات این پروژه را برای ساخت یک پایگاه 20 میلیارد دلاری روی سطح ماه اختصاص می‌دهد.

این تغییر بخشی از بازنگری گسترده در برنامه «آرتمیس» است که هدفش تسریع بازگشت انسان به ماه پیش از برنامه مشابه چین در حدود 2030 و ایجاد حضور پایدار در سطح این قمر است. در این چارچوب، سازمان فضایی آمریکا قصد دارد از ربات‌ها، پهپادها، و حتی فناوری انرژی هسته‌ای برای پشتیبانی از فعالیت‌های طولانی‌مدت روی ماه استفاده کند.

هم‌زمان ناسا برنامه‌ای جاه‌طلبانه برای مریخ نیز ارائه داده است، که شامل ارسال یک فضاپیمای هسته‌ای با پیشران الکتریکی پیشرفته تا پیش از سال 2028 است. این مأموریت تحت عنوان «رآکتور فضایی 1 آزادی» قرار است فناوری‌های جدید را آزمایش کرده و حتی با استفاده از هلیکوپتر به کاوش سطح مریخ کمک کند. این اقدام گامی مهم در انتقال فناوری‌های هسته‌ای از آزمایشگاه به عملیات فضایی تلقی می‌شود.

منبع : العربیه فارسی
گردآورنده : بهنام رجب زاده
Editor : Behnam Rajabzadeh

Continue Reading
ئەمانەش بخوێنەرەوە

بیشتر بخوانید علمی

To Top